Міністерство освіти і науки України

 

 

 

 

Модельна навчальна програма

 

«Українська література. 6 клас » для закладів загальної середньої освіти

 

(автори: Яценко Т.О., Качак Т.Б., Кизилова В.В., Пахаренко В.І., Дячок С.О., Овдійчук Л.М., Слижук О.А.,

Макаренко В.М., Тригуб І.А.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)

6 КЛАС

 

Очікувані результати навчання

Пропонований зміст навчального предмета

Види навчальної діяльності (за вибором)

І семестр

Вступ

Уважно слухає інформацію про художню літературу як вид мистецтва, інші види мистецтва, своєрідність мистецького світосприймання, художній образ у літературі та інших видах мистецтва;

вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення; розуміє     та             відтворює                  зміст інформації про літературу як вид мистецтва,               художній                                    образ                  на прикладі           фольклору,           прочитаних художніх творів і творів інших видів мистецтва;

аргументовано зіставляє почуте із життєвим досвідом;

формулює висновки відповідно до поставленого завдання;

описує свої літературні вподобання, наводячи приклади прочитаних творів;

Художня література як вид мистецтва. Своєрідність                            мистецького світосприймання.

Художній образ у літературі та інших видах мистецтва.

Текстуально вивчені в 5 класі та самостійно прочитані учнями художні твори.

ТЛ: мистецтво, художній образ, література як вид мистецтва (загальне поняття).

МК: скульптура – Єгор Зигура «Сходи пізнання» (м. Київ), Роман Захарчук, Михайло Шкраб'юк «Скульптура книги»           (м. Коломия        Івано- Франківської обл.).

 

ПЧ. Самостійно прочитані учнями художні твори.

Дискусія (зокрема онлайн) на тему: «Для чого мистецтво сучасній людині?» або

«Роль мистецтва в сучасному світі». Перегляд                  екранізацій                  (епізодів)      творів української  літератури,                  вивчених      у 5 класі, та обговорення їх у класі.

Створення   таблиць,   схем,                    ілюстрацій

«Художній образ у творах мистецтва». Створення   лепбука   «Художні образи творів,    які    читали    в    5               класі.       Їх віддзеркалення      в       різних     видах мистецтва».

Віртуальна   екскурсія   у                     Національний музей літератури України.


висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, викликані новою навчальною інформацією та прочитаними художніми творами;

створює невеликі повідомлення / медіатексти про художню літературу, художній образ у літературі та інших видах мистецтва.

 

 

Міфи прадавньої України

Уважно слухає інформацію про міф як найдавнішу форму світогляду, тексти міфів прадавньої України, відомості про письменницю Дару Корній та образи прадавньої міфології в її творчості; ознайомлюється з інтерпретаціями міфів у різних видах мистецтва, зокрема з екранізаціями та мультиплікаційними версіями (за бажанням); висловлює свої міркування                            про                            здобутий естетичний досвід;

вичерпно відповідає на запитання за змістом нового навчального матеріалу;

стисло     переказує      міфологічні

1. Міф як найдавніша форма світогляду людини. Міфи про створення світу (космогонічні).

«Сокіл-Род», «Прадуб» (за Сергієм Плачиндою, за вибором учителя).

Побудова та символіка космогонічних міфів.

ТЛ: міф, види міфів.

МК: образотворче мистецтво ілюстрації до книги «Міфи та легенди давньої України» (художник- ілюстратор Валерій Войтович); альбом творчості «Світло Пращурів Наших» (художник-ілюстратор Віктор Крижанівський).

МЗ: зарубіжна література міфи народів світу.

Виразне читання міфів (уголос ланцюжком, в особах).

Усний стислий, вибірковий переказ здобутої навчальної інформації.

Створення порівняльних таблиць «Міф і казка», «Міф і легенда».

Аналітико-синтетична робота над текстом міфів: визначення теми, основної думки, елементів композиції і сюжету.

Прогнозування    подій                      у     міфах                      за заголовком, за ілюстрацією, за уривком. Створення    графічних     і візуальних засобів передачі інформації, зокрема і з використанням комп’ютерних програм,

щодо        дослідження особливостей космогонічних та антропогонічних міфів,


сюжети;

розрізняє спільне та відмінне між міфами, казками та легендами; читає виразно тексти міфів; формулює запитання, щоб уточнити розуміння почутої інформації про міфи;

розпізнає ознаки космогонічних та антропогонічних                             міфів, визначає особливості їх побудови; співвідносить    зміст сприйнятих текстів міфів прадавньої України з історичним          і  культурним контекстом;

характеризує порушені в міфах проблеми;

знаходить у текстах переказів міфів теоретико-літературні       поняття, пояснює їх сутність;

формулює тему та основну думку текстів міфів, рекомендованих для текстуального вивчення;

визначає символіку міфів прадавньої України;

характеризує міфічних персонажів, їх поведінку та вчинки, виявляючи толерантність;

висловлює в усній та/або письмовій

 

2.     Міфи про створення людини (антропогонічні). «Білобог і Чорнобог», «Дажбог і Жива» (за Сергієм Плачиндою, за вибором учителя).

Особливості міфів прадавньої України, пов’язаність їх із давніми заняттями людей,          із                    хліборобством. Протистояння добра і зла у міфах. Їх відмінність від казок і легенд.

МК: образотворче мистецтво ілюстрації до книги «Міфи та легенди давньої України» (художник- ілюстратор Валерій Войтович); скульптура – Віктор Коміссаров «Боги Давньої Русі».

 

3.     Дара         Корній.         «Лісовик»,

«Водяник», «Польовик» (із книги

«Чарівні істоти українського міфу. Духи природи»).

Коротко про письменницю та її твори для дітей. Химерний світ чарівних істот праукраїнської міфології. Відображення прадавньої міфології, звичаїв та обрядів українців (один-два

твори за вибором учителя).

символіки міфів прадавньої України. Створення власного медійного продукту (медіатекст,                       комп’ютерна                       презентація, мультфільм, відеоролик тощо) на основі прочитаних міфів.

Складання власних міфів різних видів. Самостійний    добір                        текстів  міфів у бібліотеках     і      на                      рекомендованих учителем інтернет-сайтах.

Проєктна          робота «Укладання ілюстрованого словничка чарівних істот праукраїнської міфології».


формі власні почуття, враження, викликані прочитаним, своє ставлення до зображених у тексті міфів персонажів, подій, ситуацій, явищ тощо;

формулює висновки відповідно до поставленого   завдання   на   основі аналізу    опрацьованого    матеріалу про    давні    українські    міфи    як відображення прадавньої міфології, звичаїв     та     обрядів     українців; символіку та особливості міфів; ефективно                  використовує інформаційні   ресурси  (бібліотеки, сайти     тощо)     для     задоволення власних      читацьких     потреб     і розширення       кола        читацьких інтересів;

представляє текстову інформацію із текстів міфів прадавньої України, використовуючи   різні   способи   і засоби візуалізації їх змісту; створює за мотивами прочитаних міфів прадавньої України письмові творчі     роботи    різних     жанрів;

власний         медійний         продукт (мультфільм, відеоролик, тощо)

МК: образотворче мистецтво ілюстрації до книги «Чарівні істоти українського міфу. Духи природи» (художниця-ілюстраторка Ангеліна Канкава).

 

ПЧ.    Сергій    Плачинда           «Міфи     і легенди Давньої України».

Дара Корній «Зворотний бік світла». Валерій Войтович «Міфи та легенди давньої України».

 

Народні пісні. Календарно-обрядові пісні


Уважно слухає народні обрядові пісні та інформацію про них як найдавніший вид усної народної поетичної творчості;

вичерпно відповідає на запитання за змістом почутої інформації; розповідає    про                    власні емоції, почуття      від                   почутих різних народних обрядових пісень

читає виразно українські колядки, щедрівки, весняні й літні обрядові пісні;

співвідносить зміст народних обрядових пісень з культурним контекстом;

формулює тему та основну думку календарно-обрядових пісень; розпізнає                       основні                           теоретико- літературні    поняття                      програмової навчальної  теми   та                    використовує окремі з них;

формулює висновки відповідно до поставленого   завдання             на        основі аналізу народних обрядових пісень; висловлює в усній та/або письмовій формі   власні   почуття,  враження,

викликані    календарно-обрядовими піснями;

1.   Народні календарно-обрядові пісні, їх різновиди.

Зимова обрядовість українців. Українські колядки й щедрівки, їх зміст і значення. «Нова радість стала» (давні й нові варіанти),

«Щедрик, щедрик, щедрівочка…». ТЛ: Календарно-обрядові пісні та їх види.

МК: музичне мистецтво Микола Леонтович «Щедрик»; образотворче мистецтво        Микола    Пимоненко

«Колядки», Іван Горобчук «Колядки»,

«Вертеп»,   «Різдво»,                    Олег                    Шупляк

«Різдвяний    дідух»,    Ігор Роп’яник

«Колядники йдуть», Вікторія Проців

«Свята вечеря», «Коляда».

МЗ: іноземна мова календарно обрядові пісні у фольклорі народу, мова якого вивчається.

 

2.                 Весняні й літні обрядові пісні. Веснянки.         Закликання     весни, символічне     значення          відновлення природи.       Народні          ігри,      що супроводжувались             піснями.

«Благослови,          мати, весну закликати», «Кривий танець».

Виразне читання календарно-обрядових пісень, зокрема напам’ять.

Постановка проблемних запитань пов’язаних із вирішенням життєвих ситуацій, згаданих у календарно- обрядових піснях.

Створення власного медіатексту на основі усної народнопоетичної творчості.

Дослідницька робота (аналіз календарно- обрядових пісень).

Створення власного медійного продукту (медіатекст, комп’ютерна презентація, мультфільм, відеоролик тощо) за мотивами народних обрядових пісень.

Проєктна робота «Збірка календарно- обрядових пісень мого краю».


розкриває актуальність народних обрядових пісень та їх різновидів у контексті викликів сучасності та власних життєвих потреб;

створює за мотивами народних обрядових пісень письмові творчі роботи різних жанрів; власний медійний продукт (мультфільм, відеоролик, тощо);

відтворює окремі художні засоби народних обрядових пісень для втілення власних творчих намірів.

Купальські пісні, їх походження, тематика. «Купайло, Купайло, де ти зимувало?», «А де наше Купайло стояло» (дві пісні за вибором учителя). Художні особливості календарно-обрядових пісень.

ТЛ: рефрен, анафора.

МК: образотворче мистецтво Костянтин Трутовський «Одягають вінок», Сергій Васильківський «Весна в Україні», Микола Реріх «Весна священна», Вітольд Прушковський

«Русалки»; музичне мистецтво Микола Леонтович «Ой гори, ой світи» опери «На Русалчин Великдень»).

 

 

Для вивчення напам’ять: дві пісні за вибором учителя.

 

ПЧ. Русальні пісні «Сиділа русалка на білій березі».

Жниварські    пісні    «Там    у полі криниченька».

Мудрість байки

Уважно слухає байки та короткі

1. Григорій Сковорода. «Бджола і Шершень».

Замальовка  життєпису                     письменника.

Виразне читання байок у ролях, зокрема

повідомлення     про     їх                           авторів,

напам’ять.

інформацію          про                              художні

Інсценізація байок.


особливості         жанру     байки; ознайомлюється з інтерпретаціями байок у різних видах мистецтва, зокрема з їх анімаційними версіями (за бажанням); висловлює свої міркування                            про                            здобутий естетичний досвід;

вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення; розрізняє   ознаки                    жанру                    байки, особливості її побудови, розуміє її сатиричний характер, алегоричний зміст;

читає виразно байки, зокрема напам’ять;

характеризує порушені в байках проблеми;

знаходить у текстах байок теоретико-літературні              поняття, пояснює їх сутність;

формулює тему та основну думку байок,                  рекомендованих                           для текстуального вивчення; характеризує    персонажів байок, їхню поведінку та вчинки; проводить паралелі між образами і ситуаціями, зображеними в байках, і

власним   життєвим                 досвідом    для

Повчальний характер і художні особливості байки. Ідея спорідненої праці в ній. Алегоричні образи Бджоли і Шершня.

ТЛ: байка (повторення), гумор (повторення), сатира.

МК: образотворче мистецтво Карпо Трохименко «Григорій Сковорода серед народу», Опанас Заливаха «Григорій Сковорода», ілюстрації до байки «Бджола і шершень» (художниця-ілюстраторка – Анна Сезон); скульптура Іван Кавалерідзе пам'ятники Григорію Сковороді       (м. Київ,        м. Харків, м. Лохвиця Полтавської обл.).

ТЛ: мораль байки.

МЗ:          зарубіжні                 літератури, літератури національних меншин байка в зарубіжних літературах.

 

2. Леонід   Глібов.   «Вовк   і   кіт»,

«Зозуля і півень» (один твір за вибором учителя).

Розповідь про видатного українського байкаря. Викривальна й повчальна спрямованість    байок    письменника.

Композиційні   елементи   та   виховна

Аналітико-синтетична                  робота                      над текстом                  байок:                  визначення                  теми, основної думки, особливості структури. Характеристика героїв.

Віртуальна екскурсія до Меморіального музею Г. С. Сковороди (Переяславський колегіум) (м. Переяслав Київської обл.).


формування базових морально- етичних норм;

формулює висновки відповідно до поставленого завдання на основі аналізу байок про їх фольклорну основу, викривальний зміст і повчальний характер, художні особливості, композиційні елементи та морально-етичне спрямування змісту творів;

створює за мотивами прочитаних казок письмові творчі роботи різних жанрів, власний медійний продукт (мультфільм, театральну сценку, відеоролик тощо);

збагачує власне мовлення окремими засобами художньої виразності байок.

спрямованість байок Л. Глібова. ТЛ: алегорія.

МК: образотворче мистецтво ілюстрації до збірки вибраних творів Леоніда Глібова «Цяцькований осел» (художник-ілюстратор Амброз Жуковський).

 

3. Микита Годованець. «Голуб і Лелека».

Коротко про письменника. Тема патріотизму в байці. Діалоги персонажів та їх роль у розкритті алегоричного змісту твору.

 

Для вивчення напам’ять: одна байка за вибором учителя.

 

ПЧ. Євген Гребінка «Лебідь і гуси». Олена  Пчілка «Поет», «Дрібненькі грушки».

Володимир Сосюра «Магнат». Петро Гришко «Потерпілий кіт». Аркадій Музичук «Рік хвоста».

Микола Білокопитов «Кря-ко-ко».

 

Ліричні послання Україні

Уважно лірику;

слухає коротку

громадянську інформацію   про

1. Павло Чубинський. Національний гімн    України           «Ще         не вмерла

Виразне        читання      ліричних Україні (зокрема напам’ять).

послань


авторів її авторів; навчальний матеріал про жанрово-композиційні та художні особливості творів, що вивчаються текстуально;

вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого навчального матеріалу;

розповідає про власний емоційний стан під час сприймання поезії, що вивчається;

читає       виразно                 громадянську лірику, зокрема напам’ять; співвідносить     зміст                  поетичних творів із історичним і культурним контекстом;

характеризує                            порушені                                в громадянській ліриці проблеми; знаходить у текстах ліричних творів теоретико-літературні                             поняття, пояснює їх сутність;

формулює мотиви поезії, що вивчається;                           розкриває                              її символічний зміст;

характеризує образ ліричного героя поезії, що вивчається,

аргументує  власну                      оцінку                      поезії, наводячи доречні цитати із творів формулює висновки відповідно до

Україна…».

«Я поклявся перед народом…».

Історія створення гімну як символу держави, розповідь про його автора. Вираження     у           гімні      (славні) патріотизму та прагнення народу до свободи, утвердження справедливості. ТЛ:           Громадянська            лірика.            Гімн. (славень).

МК: архітектура Олексій Пергаменщик, пам’ятник Павлу Чубинському (м. Бориспіль Київської обл.).

 

2. Тарас Шевченко. «І досі сниться: під горою...».

Розповідь про останні роки поета на засланні. Візуалізований образ України у вірші. Пейзажні картини українського села.

ТЛ: ліричний герой (поглиблення поняття).

МК: образотворче мистецтво Володимир Орловський «Вечір над річкою», Архип Куїнджі «Вечір на Україні»,        Йосип        Крачковський

«Український вечір», Микола Сергіїв

«Яблуні в цвіту»; музичне мистецтво

Запис власних міркувань, оформлення їх у вигляді медійного продукту.

Постановка проблемних запитань пов’язаних із вирішенням життєвих ситуацій авторів патріотичної лірики.

Створення власного медіатексту на основі прочитаних ліричних послань Україні.

Дослідницька робота (аналіз ліричних творів) «Засоби художньої виразності поезії: епітет, порівняння, метафора».

Самостійний добір громадянської лірики і наведення аргументів щодо такого вибору у вигляді усного повідомлення, анімаційних презентацій тощо).

Віртуальна   екскурсія   в    музей Івана Франка.

Характеристика образу ліричного героя. Створення порівняльної таблиці «Епічне і ліричне в поемі»


поставленого   завдання   на основі аналізу      громадянської    лірики вираження почуття патріотизму та прагнення                      народу       до                   свободи, утвердження                      справедливості, збереження національної пам’яті; створює      за                          мотивами                   вивченої поезії творчі роботи різних жанрів, власний         медійний                          продукт (відеоролик тощо);

збагачує власне мовлення окремими засобами художньої виразності вивченої поезії

– «І досі сниться під горою» (слова – Тарас Шевченко, музика Лесь Тельнюк).

 

3.     Іван Франко. «Розвивайся ти, високий дубе…».

Розповідь про поетичну творчість Івана Франка, її джерела. Мрії автора про свободу й незалежність України. Символічний зміст вірша, художні особливості, зв’язок із фольклором.

МК: образотворче мистецтво Олексій Шовкуненко «Дубовий гай»; музичне мистецтво українська народна пісня «Ой, розвивайся та сухий дубе».

 

4.     Микола Вороний. «Євшан-зілля». Коротко про письменника. Літописна основа поеми. Символ євшану. Краса природи рідного краю. Тема національної пам’яті. Роль слова, пісні, історії в житті людини. Поєднання епічних і ліричних рис у поемі «Євшан-зілля».

ТЛ: Ліро-епічний твір. Поема. Ліричний відступ.

МК:   образотворче    мистецтво    

 


 

Архип Куїнджі   «Степ»,   музика   

«Євшан зілля» (слова Валерій Мельник, музика Роман Бікеєв).

 

5.     Михайло Ткач. «Моя Україна». Коротко    про     письменника,   його пісенну лірику. Символічне втілення образу   Батьківщини   у   пісні «Моя Україна».  Мотив      патріотизму    через єднання людини з рідною природою. ТЛ: композиція ліричного твору.

МК: музичне мистецтво «Моя Україна» (вірші Михайло Ткач, композитор – Ігор Поклад).

МЗ: композиція в музичних творах і творах образотворчого мистецтва (музичне мистецтво, образотворче мистецтво).

 

6.     Дмитро Кремінь. «Літа мої і зими…» (уривок із вірша «Книга Буття чи Батия»).

Коротко про письменника. Патріотичні мотиви, спадкоємність поколінь, відображена в рідній мові.

МК: ілюстрації до книги Д. Креміня

«Скіфське золото» (художник- ілюстратор – Юрій Гуменний).

 


 

МЗ:    історія    України               відгомін історичних подій у художніх творах.

 

Для вивчення напам’ять: дві поезії за вибором учителя.

 

ПЧ. Олександр Кониський, Микола Лисенко «Молитва за Україну».

Номан   Челебіджіхан               Національний гімн кримських татар.

Степан   Чарнецький   «Ой,   у лузі червона калина похилилася».

Спиридон Черкасенко «Дві матері»,

«Рідний край».

Уляна Кравченко «Думка». Олександр Олесь «Половці і Отрок»,

«Пісня» (зі збірки «Княжа Україна»). Василь                Симоненко   «Я                закоханий палко, без міри».

Леонід   Полтава  «Абетка   з історії України: бо корінням у рідній землі».

Володимир Даник «Починаймося з рідної мови».

 

Різдвяні дива

Уважно слухає різдвяні оповідання (казки, повісті-казки); коротку інформацію про їх авторів; навчальний                            матеріал                             про

 

1. Ігор          Калинець.                 «Вертеп маленького хлопчика».

Розповідь   про   долю                    письменника.

Виразне      читання                   творів                   (уголос ланцюжком, в особах).

Переказ   (близько   до   тексту, стисло, вибірково, від імені одного з персонажів


особливості жанру різдвяного оповідання (казки, повісті-казки); ознайомлюється з інтерпретаціями різдвяних оповідань (казок, повістей-казок) у різних видах мистецтва, зокрема з їх анімаційними та кіноверсіями (за бажанням); висловлює свої міркування          про здобутий естетичний досвід;

вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення; стисло переказує зміст різдвяних оповідань                   (казок,                   повістей-казок), рекомендованих для текстуального вивчення;

унаочнює та візуалізує почуте повідомлення (самостійно або з допомогою         вчителя), використовуючи різні засоби (схеми, таблиці, тощо) для відтворення змісту, структурування навчальної інформації;

наводить кілька аргументів і прикладів на підтвердження власної позиції, використовуючи доречні цитати з тексту різдвяних оповідань

(казок,         повістей-казок)         для

Атмосфера різдвяної урочистості, святковості, протиставлення її сумним спогадам героя про батьків, які змушені зустрічати Різдво далеко від сина. Чарівні перетворення головного героя в основі сюжету казки.

ТЛ: оповідання (поглиблення поняття), різдвяне оповідання,

художня деталь, персоніфікація (поглиблення поняття).

МК: образотворче мистецтво ілюстрації до збірки «Казки зі Львова» (художниці-ілюстраторки Ірина Балдіна, Олена Шаховська).

 

2. Богдана Матіяш. «Єва і білосніжна квітка лілії».

Коротко про письменницю. Характер Єви, її дивовижні здібності. Незвичайні перетворення напередодні Різдва. Тема добра, милосердя та винагороди за них. Ідея різдвяної казки.

ТЛ: різдвяна казка, різдвяна повість- казка.

МК: образотворче мистецтво ілюстрації до збірки Богдани Матіяш.

«Казки Різдва» (художник-ілюстратор

тощо).

Бесіда за запитаннями.

Перегляд інтерпретацій різдвяних оповідань у різних жанрах мистецтва та створення власного медійного продукту (медіатекст, комп’ютерна презентація, мультфільм, відеоролик тощо) на тему Різдва в літературі.

Аналітико-синтетична робота над текстом творів: визначення теми, основної думки, елементів композиції і сюжету.

Складання плану твору (цитатного, простого чи складного).

Порівняльна характеристика героїв творів.

Робота з цитатним матеріалом. Прогнозування     подій                              у                              різдвяних оповіданнях.

Створення графічних і візуальних засобів передачі інформації (перебіг подій, розрізнення персонажів, установлення зв’язків між ними тощо), зокрема і з використанням комп’ютерних програм.

Створення    власного                     медіатексту на основі прочитаних різдвяних оповідань. Самостійний     добір     та презентація


увиразнення власних поглядів щодо різдвяної урочистості, святковості, утвердження                    християнських цінностей та гуманістичних ідеалів у творах;

читає виразно художні твори; характеризує                   порушені                           в     творах проблеми:  шанобливого                   ставлення до різдвяних традицій, утвердження християнських                    цінностей                           добра, милосердя та гуманізму;

знаходить    у    текстах                      художніх творів             теоретико-літературні поняття, пояснює їх сутність; формулює тему та основну думку різдвяних        оповідань       (казок, повістей-казок),                    рекомендованих для текстуального вивчення; виокремлює   в   художніх текстах мікротеми;

характеризує             персонажів            творів, їхню       поведінку      та     вчинки, виявляючи толерантність; висловлює в усній та/або письмовій формі власні             почуття,             враження, викликані    прочитаними творами, своє ставлення до зображених у них

людей, подій, ситуацій, явищ тощо;

Володимир Штанко).

МЗ: зарубіжна література – різдвяне оповідання (різдвяна повість) у творчості зарубіжних письменників.

 

3. Олександр Гаврош. «Різдвяна історія ослика Хвостика» (скорочено).

Коротко про письменника. Незвичайні пригоди ослика як шлях до мрії. Основні події й дива в різдвяній повісті. Характеристика образів повісті-казки.                             Яскравість                                 і колоритність персонажів. Художні деталі у творі.

МК: образотворче мистецтво ілюстрації до повісті Олександра Гавроша «Різдвяна історія ослика Хвостика»(художниця-ілюстраторка Світлана Сова).

МЗ: зарубіжна література Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі»; іноземна мова різдвяні пісні у фольклорі народу, мова якого вивчається.

 

МК: (до розділу «Різдвяні дива»): образотворче мистецтво Олег

різдвяних оповідань у бібліотеках, на рекомендованих учителем інтернет- сайтах.

Проєктна робота «Різдво із улюбленою книжкою».


формулює висновки відповідно до поставленого завдання на основі аналізу творів щодо художнього відображення атмосфери різдвяної урочистості, святковості, поєднання реальних і дивовижних подій, відтворення світу людини й природи, розкриття внутрішнього світу героїв;

описує свої літературні вподобання, наводячи приклади прочитаних творів про неповторний світ дитинства;

ефективно                           використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів;

творчо опрацьовує прочитані художні твори, у разі потреби змінюючи персонажів, додаючи окремі епізоди, переказуючи прочитане з позиції одного з персонажів тощо;

створює за мотивами прочитаного власний медійний продукт (мультфільм, відеоролик тощо) та

Шупляк «Різдвяний дідух», Юрій Пацан «Ніч на Різдво», «Різдвяний вечір» Різдвяна ніч», Різдво на Україні»; музичне мистецтво Микола Лисенко, опера «Різдвяна ніч»; Микола Римский-Корсаков, опера «Ніч перед Різдвом»; анімація мультфільм «Різдвяна казка» (режисер

Анатолій Трифонов).

 

ПЧ: Микола Гоголь «Ніч перед Різдвом» (зі збірки «Вечори на хуторі поблизу Диканьки»).

Олена Пчілка «Сосонка».

Михайло Коцюбинський «Ялинка». Богдан Лепкий «Святий вечір» (із книжки «Казка мойого життя»).

Надія Гуменюк «Роденія або подорож за веселку».

Богдана Матіяш «Казки Різдва». Анастасія                       Нікуліна                       «Найбільша снігова пригода».

 


/або письмові творчі роботи різних жанрів;

відтворює окремі художні засоби з різдвяних оповідань (казок, повістей-казок) для втілення

власних творчих намірів.

 

 

Література рідного краю

Уважно    слухає    художні                  твори

Художні твори літератури рідного

Виразне     читання                  художніх                  творів

літератури          рідного                            краю;

краю       (за       вибором учителя).

літератури     рідного                       краю                       (уголос

інформацію про життя та творчість

Ознайомлення    із                       доступними                           для

ланцюжком, в особах, напам’ять тощо.

їх авторів;

сприйняття й спорідненими тематично

Переказ   (близько   до                тексту,                стисло,

розповідає про власний емоційний

з       вивченими       в       І семестрі

вибірково, від імені одного з персонажів

стан     під    час            ознайомлення              з

літературними творами письменників-

тощо).

творами;

земляків.

Бесіда за запитаннями.

читає    виразно    художні              твори

 

Аналітико-синтетична                         робота над

письменників рідного краю, зокрема

 

текстом    художніх                 творів                 літератури

лірику напам’ять;

 

рідного краю: визначення теми, основної

характеризує         порушені в

 

думки, елементів композиції і сюжету.

літературних творах проблеми;

 

Робота з цитатним матеріалом.

формулює тему та основну думку

 

Створення    графічних     і візуальних

творів;

 

засобів   передачі               інформації художніх

формулює висновки відповідно до

 

творів     (перебіг               подій,               розрізнення

поставленого   завдання   на                         основі

 

персонажів, установлення зв’язків між

аналізу літератури рідного краю;

 

ними тощо), зокрема й із використанням

обирає          для                      самостійного

 

комп’ютерних програм.

ознайомлення     твори                            літератури

 

Створення    власного                     медіатексту на

рідного краю і наводить аргументи

 

основі    прочитаних              художніх              творів

щодо свого вибору;

 

літератури рідного краю.


ефективно                      використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів;

створює за мотивами прочитаного власний медійний продукт і творчі роботи різних жанрів;

збагачує власне мовлення окремими засобами художньої виразності прочитаної художньої літератури

письменників-земляків.

 

Рольова гра «Напиши листа (зокрема електронного) письменнику-земляку».

Самостійний добір художніх творів літератури рідного краю у домашній, шкільній, міській (сільській) бібліотеках і на рекомендованих учителем (та під його керівництвом) інтернет-сайтах.

Редагування  сторінки   у                       Вікіпедії   про письменника/письменницю- земляка/землячку.

Найцікавіше з літературних новинок

Уважно   слухає            інформацію            про нові      художні            твори                     сучасної української літератури; використовує             елементи

конспектування                          навчального матеріалу;

формулює запитання, щоб уточнити розуміння               змісту               літературних творів, почутої інформації про них; читає      тексти               творів                    сучасної української   літератури               (оглядово, вибірково тощо);

обирає          для                        самостійного ознайомлення      твори                      сучасної

Із сучасної української літератури (твори для читачів-підлітків за вибором учителя та учнів)

МК: музичне мистецтво музика, що слухають          герої-ровесники запропонованих художніх творів.

Виразне читання художніх творів сучасної української літератури (уголос ланцюжком, в особах, напам’ять (ліричних)).

Переказ (близько до тексту, стисло, вибірково тощо).

Бесіда за запитаннями.

Аналітико-синтетична робота над текстом художніх творів сучасної української літератури: визначення теми, основної думки, елементів композиції і сюжету.

Складання плану характеристики героїв художніх творів.


української  літератури  і                     наводить аргументи щодо свого вибору; описує свої літературні вподобання, наводячи приклади із прочитаних творів;

ефективно                            використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів..

 

Робота з цитатним матеріалом. Створення    графічних     і   візуальних засобів   передачі               інформації художніх творів     (перебіг                  подій,                      розрізнення персонажів, установлення зв’язків між ними тощо), зокрема і з використанням комп’ютерних програм.

Створення візуального медіапродукту до художніх творів сучасної української літератури.

Самостійний добір художніх творів сучасної української літератури у домашній, шкільній, міські (сільській) бібліотеках і на рекомендованих учителем (та під його керівництвом) інтернет-сайтах.

Міні-проєктна робота «Художній твір – мій ровесник».

Узагальнення та систематизація вивченого за І семестр

Розуміє та відтворює навчальний матеріал, зокрема й зміст художніх творів, вивчених у І семестрі аргументовано зіставляє почуте із життєвим досвідом;

обстоює власну позицію щодо проблем порушених у вивчених художніх творах;

пояснює        теоретико-літературні

Текстуально вивчені та самостійно прочитані                       художні                          твори. Узагальнення за темами, що вивчались упродовж І семестру, їх систематизація.

ТЛ: повторення вивчених протягом І семестру теоретико-літературних понять.

Виразне читання художніх творів, зокрема напам’ять.

Тестові завдання із відкритими та закритими відповідями із використанням вебресурсів.

Інтерпретація художніх творів. Створення                 графічних  і візуальних засобів     передачі                 інформації                 щодо

художніх      творів                     (перебіг                     подій, розрізнення   персонажів, установлення


поняття,      здобуті      в                      процесі опрацювання                           програмового матеріалу в І семестрі; співвідносить      зміст                   вивчених художніх   творів   із                  історичним і культурним контекстом;

формулює висновки відповідно до поставленого                         завдання   на                         основі аналізу вивчених художніх текстів; описує свої літературні вподобання, наводячи приклади із прочитаних творів;

ефективно                            використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів.

 

зв’язків між ними тощо), зокрема і з використанням комп’ютерних програм.

Трактування теоретико-літературних понять, вивчених у І семестрі, наведення прикладів.

Рольова гра «Цю прочитану книгу я візьму із собою на зимові канікули».

ІІ семестр

Романтика пригод і фантастики

Уважно слухає пригодницько- фантастичні твори, коротку інформацію про їх авторів; навчальний матеріал про різновиди пригодницько-фантастичних творів і їх художні особливості;

вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення;

1. Леся Воронина. «Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9» (скорочено).

Коротко про письменницю. Будні сучасних школярів у повісті. Основні події та пригоди. Фантастичне у творі. Тонкий       гумор       у       змалюванні

неймовірних перетворень. Характери

Виразне            читання художніх пригодницьких і фантастичних творів (уголос ланцюжком, в особах).

Переказ (близько до тексту, стисло, вибірково, від імені одного з героїв тощо) художніх пригодницьких і фантастичних творів.

Бесіда за запитаннями.


стисло           переказує зміст пригодницько-фантастичних творів, рекомендованих для текстуального вивчення;

використовує                               елементи конспектування

унаочнює та візуалізує почуте повідомлення (самостійно або з допомогою                              вчителя), використовуючи різні засоби (схеми, таблиці, тощо) для відтворення змісту, структурування навчальної інформації;

читає      виразно                   пригодницько- фантастичні   твори,                рекомендовані для текстуального вивчення; характеризує                 порушені в пригодницько-фантастичних творах проблеми;

знаходить    у    текстах                      художніх творів             теоретико-літературні поняття, пояснює їх сутність; формулює тему та основну думку пригодницько-фантастичних творів, рекомендованих для текстуального вивчення;

виокремлює   в   художніх текстах мікротеми;

персонажів та засоби їх творення. Головний герой твору Клим Джура, його дорослішання. Роль сім’ї у формуванні життєвих переконань людини. Стосунки між різними поколіннями в родині.

ТЛ: повість як жанр літератури (поглиблення поняття), жанрові форми повісті, пригодницька науково-фантастична повість.

МК: образотворче мистецтво ілюстрації до повісті «Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку                            (художники- ілюстратори Володимир Штанко, Сергій Храпов).

МЗ: зарубіжна література пригодницько-фантастичні           твори зарубіжних письменників.

 

2. Володимир Арєнєв. «Сапієнси» (скорочено).

Коротко про письменника-фантаста. Зображення                             буднів                             Школи зореплавства. Пригоди друзів Сашка Ненарока й Мишка Неборака. Проблема дружби й обов’язку. Образи

дорослих    космонавтів    зорельота    і

Постановка проблемних запитань пов’язаних із вирішенням життєвих ситуацій як авторів, так і героїв художніх творів, із використанням цитат.

Аналітико-синтетична робота над текстом художнього пригодницько- фантастичного твору: визначення теми, основної думки, елементів композиції і сюжету.

Складання схеми/таблиці «Романтика пригод і фантастики у творі».

Створення візуального медіапродукту до прочитаних творів у розділі «Романтика пригод і фантастики».

Віртуальний тур замками України. Віртуальна                       екскурсія                       Національним музеєм                                   космонавтики ім. С. П. Корольова (м. Житомир).

Проєктна робота «Літературні пригоди це круто».


характеризує   персонажів  творів, їхню       поведінку      та                вчинки, виявляючи толерантність висловлює в усній та/або письмовій формі             власні   почуття,             враження, викликані                                  прочитаними пригодницько-фантастичними творами,                своє ставлення до зображених  у  них   людей, подій, ситуацій, явищ тощо;

формулює висновки відповідно до поставленого завдання на основі аналізу творів щодо художнього відтворення фантастичного і реального у творах, стосунків між різними поколіннями, утвердження гуманістичних цінностей, готовності до самопожертви, прагнення до розкриття таємниць буття Всесвіту і людини в ньому;

обирає          для                      самостійного ознайомлення                    пригодницько- фантастичні     твори    і               наводить аргументи щодо свого вибору; ефективно                               використовує інформаційні   ресурси                (бібліотеки, сайти              тощо)     для                  задоволення

власних      читацьких                   потреб           і

вчителів. Мудрість і виваженість вчинків наставників, готовність до самопожертви. Науково-фантастичні елементи,           яскраві картини майбутнього у повісті. Науковий шлях до розкриття таємниць буття Всесвіту і людини в ньому.

МК: образотворче мистецтво ілюстрації до роману Володимира Арєнєва «Сапієнси» (художниця- ілюстраторка – Ліна Квітка).

 

3. Неда          Неждана.                  «Зоряна мандрівка».

Коротко          про                        письменницю. Неймовірні міжпланетні мандри двох клоунів. Чарівні істоти та роль цих образів у композиції казки-шоу. Добро і зло у п’єсі, групування персонажів. Гуманістичні цінності як шлях до гармонії у Всесвіті.

ТЛ: драма як рід літератури, фантастична драма-казка.

МК: (до розділу): образотворче мистецтво            Павло      Кандиба

«Астрономи» Картини Роберта Мак Колла на космічну тематику; музичне мистецтво        Дев    Хайнс    «Звуки

 


розширення кола читацьких інтересів;

створює за мотивами прочитаного власний медійний продукт (мультфільм, відеоролик тощо) та

/або письмові творчі роботи різних жанрів.

дотримується засад академічної доброчесності під час онлайн- взаємодії.

космосу».

 

ПЧ. Іван Ющук «Троє на Місяці». Андрій Бачинський «Неймовірні пригоди Остапа і Даринки».

Галина     і      Тарас      Микитчаки

«Джмеленя і Володарка злиднів». Юрій             Ячейкін             «Пригоди             капітана Небрехи».

 

Поетичне бачення світу

Уважно    слухає    ліричні  твори; коротку інформацію про її авторів; навчальний матеріал      про     яскраву образність поетичної мови; вичерпно відповідає на запитання за      змістом   почутого        навчального матеріалу;

використовує                                  елементи

конспектування                           навчального матеріалу;

розповідає про власний емоційний стан під час сприймання ліричних творів;

читає виразно поезію, зокрема напам’ять;

співвідносить зміст поетичних творів із культурним контекстом;

1. Леся Українка. «Тиша морська». Розповідь   про                   письменницю   та її подорожі     до                       Криму.             Художня майстерність          зображення мариністичного                     пейзажу.          Настроєва тональність вірша.

ТЛ: пейзажна лірика.

МК: образотворче мистецтво – Олег Щербаков «Літній день біля моря», Ольга Самчук «Морська тиша»; музика романс «Тиша морська» (слова Леся Українки, музика Валерій Квасневський), Поль Моріа

«Симфонія сонця і моря».

МК: музичне мистецтво Фредерік Шопен «Вальс дощу»; образотворче мистецтво Альфонс Муха «Осінь»,

Виразне читання ліричних творів (зокрема й напам’ять).

Постановка проблемних запитань, пов’язаних із вирішенням життєвих ситуацій авторів лірики.

Створення власного медіатексту на основі прочитаних ліричних творів.

Дослідницька робота (аналіз ліричних творів) «Засоби художньої виразності поезії».

Самостійний добір творів пейзажної лірики і наведення аргументів щодо такого вибору у вигляді усного повідомлення, анімаційних презентацій тощо.

Характеристика образу ліричного героя. Віртуальні екскурсії до музею Лесі


характеризує порушені в ліричних творах проблеми;

знаходить у поезії теоретико- літературні поняття, пояснює їх сутність;

формулює    мотиви                       поезії,                       що вивчається текстуально; характеризує образ ліричного героя поетичних творів;

аргументує  власну                 оцінку                 поезії, наводячи доречні цитати; формулює висновки відповідно до поставленого                   завдання                    на основі аналізу     ліричних                    творів                  про оспівування        краси     природи, утвердження життєвого оптимізму, художню довершеність поезії; описує свої літературні вподобання, наводячи                  приклади    прочитаних творів;

створює за мотивами вивченої поезії творчі роботи різних жанрів; власний медійний продукт (відеоролик тощо);

збагачує власне мовлення окремими засобами художньої виразності вивчених ліричних творів.

Федір Безверхнєв «Осінній етюд».

 

2.     Микола Вінграновський.

«Даленіє вечір в бабиному літі…», «Димить стерня над синіми ярами», «Вже неминуче буде сніг» (один твір за вибором учителя).

Розповідь про поета. Відображення емоційного стану ліричного героя в поезії. Візуальні образи природи та роль словесної палітри кольорів у їх змалюванні.

ТЛ: віршовий ритм.

МК: образотворче мистецтво – Іван Труш «В обіймах снігу»; Тетяна Яблонська «У садочку».

 

3.     Ліна Костенко. «Осінній день, осінній день, осінній…», «Дощ полив» (один твір за вибором учителя).

Розповідь про письменницю. Розкриття в поезіях мотиву гармонії людини і природи. Поетичний звукопис у зображенні пейзажів.

МК:   музичне   мистецтво      романс

«Осінній день, осінній день, осінній!»

Українки (м. Київ, Новоград-Волинський Житомирська обл.)


 

(слова Ліна Костенко, музика Ольга Богомолець), пісня «Осінній день» (слова – Ліна Костенко, музика – Зоя Слободян); образотворче мистецтво Олег Щербаков «Осінь».

 

4.     Ірина Жиленко. «Підкова». Розповідь    про     письменницю, автобіографізм її поезії. Мрії ліричної героїні про здійснення бажань.

МК: образотворче мистецтво ілюстрації до збірки І. Жиленко

«Казки буфетного гнома» (художники- ілюстратори – Ніна Коваль, Олександр Коваль)

 

5.     Оксана Радушинська. «Як дивно пахне перший сніг», «Гупають яблука трави толочать» (один твір за вибором учителя).

Біографічна довідка про письменницю. Чуттєві образи картин рідної природи. Художні засоби у поезіях.

МК: образотворче мистецтво Костянтин Степанюк «Перший сніг».

 

Для вивчення напам’ять: дві поезії за вибором учителя.

 


 

 

ПЧ. Яків Щоголів «Косарі».

Іван     Франко             «Дрімають села»,

«Розвивайся  лозо, борзо»,          «Червона калино».

Леся Українка «Мрії», «Як дитиною, бувало…».

Максим         Рильський «Дощ» («Благодатний,                  довгожданий…»),

«Осінь-маляр із палітрою пишною…». Ігор                 Калинець                 «Стежечка»,

«Блискавка», «Веселка», «Криничка»,

«Дим» (зі збірки «Дивосвіт».)

Ганна   Чубач.   «Зустріч   з літом»,

«Трава дитинства».

Ірина Жиленко «Жар-птиця». Анатолій       Мойсієнко «Весна»,

«Випурхнули        грози», «Вітер»,

«Хвиля».

 

Дитинство видатних українців

Уважно слухає художні твори про дитинство               видатних              українців; коротку інформацію про їх авторів; стисло   переказує  зміст                художніх творів,                 рекомендованих  для текстуального вивчення;

використовує                                  елементи конспектування;

Марина Павленко. «Янголи для Павлуся Тичини», «Небезпечні польоти Василька Симоненка» (Із книги «Райдуга в решеті. Про Павла Тичину, Надію Суровцову, Василя Симоненка, Василя Стуса, Ірину

Жиленко») (один–два твори за вибором учителя).

Виразне читання художніх творів про дитинство видатних українців (уголос ланцюжком, в особах).

Бесіда за запитаннями.

Постановка проблемних запитань пов’язаних із вирішенням життєвих ситуацій як авторів, так і героїв художніх творів.


унаочнює та візуалізує почуте повідомлення (самостійно або з допомогою                              вчителя), використовуючи різні засоби (схеми, таблиці, тощо) для відтворення змісту, структурування навчальної інформації;

виявляє взаємозв’язок змісту творів про дитинство видатних українців із власними          потребами        для особистісного розвитку; характеризує  порушені                     в   творах проблеми: становлення особистості, прагнення    до                      здійснення                       мрії, розвитку                     таланту,                     морального вибору;

знаходить    у    текстах              художніх творів              про    дитинство              видатних українців        теоретико-літературні поняття, пояснює їх сутність; формулює тему та основну думку творів про               дитинство              видатних українців,              рекомендованих   для текстуального вивчення; характеризує                   емоційний              стан персонажів творів, їхню поведінку

та             вчинки,                виявляючи толерантність;

Розповідь про письменницю. Світ дитинства талановитої особистості в художньо-біографічних оповіданнях. Становлення головного героя в процесі дорослішання. Характеристика образів персонажів.

ТЛ. Художньо-біографічні твори.

МК: образотворче мистецтво ілюстрації до книги «Райдуга в решеті. Про Павла Тичину, Надію Суровцову, Василя Симоненка, Василя Стуса, Ірину Жиленко» (художник- ілюстратор Марина Павленко).

 

 

ПЧ.    Оксана           Іваненко           «Тарасові шляхи» (Розділ «Чорний шлях»).

Євген Білоусов «Лесина пісня». Олександр Дерманський «Дитинство без олівців» (про Волта Діснея)».

Оксана Лущевська «Таємниці натураліста. Дитинство Чарльза Дарвіна».

Олександр та   Наталя   Шевченки

«Король Фредді (Про Фредді Мерк′юрі)».

Олександр       Гаврош       «Останній

в′язень.       (Дитинство       Адальберта

Переказ (близько до тексту, стисло, вибірково, від імені одного з героїв тощо) художніх творів.

Аналітико-синтетична робота над текстом художнього твору: визначення теми, основної думки, елементів композиції і сюжету.

Створення візуального медіапродукту до прочитаних творів.

Проєктна робота «Один день із дитячих років видатного українця» (комп’ютерна презентація, лепбук, анімаційний мультфільм, відеоролик тощо).


висловлює в усній та/або письмовій формі власні               почуття,                      враження, викликані    прочитаними                творами, своє ставлення до зображених у них людей, подій, ситуацій, явищ тощо; обирає                       для самостійного ознайомлення твори про дитинство видатних                 українців          і                 наводить аргументи щодо свого вибору; ефективно                        використовує інформаційні   ресурси              (бібліотеки, сайти              тощо)      для                задоволення власних      читацьких                 потреб і розширення        кола                   читацьких інтересів;

створює власний медійний продукт (мультфільм, відеоролик тощо) та

/або письмові творчі роботи різних жанрів.

Ерделі)».

Ірина Костюченко Серія «Видатні особистості. Біографічні нариси для дітей».

 

Гумор і сатира

Уважно   слухає                 гумористичні     та сатиричні художні твори; коротку інформацію про їх авторів; вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення; читає виразно програмові художні твори;

характеризує         порушені в

1. Остап Вишня. «Як ми колись учились», «Перший диктант» (один твір за вибором учителя).

Замальовка життєвого шляху письменника. Тонкий ліризм і гумористичне зображення дитинства.

Автобіографізм гумористичних творів. Особливості жанру усмішки.

Виразне читання гумористичних та сатиричних художніх творів (уголос ланцюжком, в особах).

Бесіда за запитаннями.

Постановка проблемних запитань, пов’язаних із вирішенням життєвих ситуацій як авторів, так і героїв художніх творів.


гумористичних і сатиричних творах проблеми

знаходить у текстах гумористичних і сатиричних художніх творів теоретико-літературні       поняття, пояснює їх сутність;

формулює тему та основну думку гумористичних і сатиричних творів, рекомендованих для текстуального вивчення;

характеризує емоційний стан персонажів творів, їхню поведінку та вчинки, виявляючи толерантність проводить паралелі між образами і ситуаціями, зображеними в гумористичних і сатиричних творах, і власним життєвим досвідом для формування базових морально- етичних норм;

висловлює в усній та/або письмовій формі   власні   почуття, враження, викликані             прочитаними      творами, своє ставлення до зображених у них людей, подій, ситуацій, явищ тощо; описує свої літературні вподобання, наводячи    приклади прочитаних гумористичних і сатиричних творів;

представляє     текст                      прочитаних

ТЛ: гумор (повторення), усмішка.

МК:       анімація                     мультфільм

«Парасолька на полюванні» (режисер

    Тадеуш    Павленко),      мультфільм

«Зенітка» (режисер – Ірина Гурвич). МЗ: зарубіжна література гумор та сатира                  у       творах                  зарубіжних письменників.

 

2.      Олександр Виженко.

«Небилиця», «Велике Цабе» (один твір за вибором учителя).

Розповідь         про                          письменника. Доброзичлива іронія в гуморесках про сучасне життя.

ТЛ:: Гумореска.

 

3.      Іван Андрусяк. «28 днів із життя Бурундука» (скорочено).

Коротко про письменника. Захопливі шкільні пригоди Івася Бондарука. Тема дорослішання в повісті: досвід самостійного мислення, прийняття власних рішень, відповідальності за їхні наслідки. Морально-етична проблематика:           повість про самопізнання    та    вибір    справжніх

цінностей.     Риси     гумору.     Засоби

Переказ (близько до тексту, стисло, вибірково, від імені одного з героїв тощо) художніх творів.

Аналітико-синтетична робота над текстом художнього твору: визначення теми, основної думки, елементів композиції і сюжету.

Створення візуального медіапродукту до прочитаних творів.

Проєктна робота «Літературний герой, який тебе розвеселить» (кінцевий продукт комп’ютерна презентація, лепбук, анімаційний мультфільм, відеоролик тощо)


художніх творів, використовуючи різні способи і засоби візуалізації змісту

створює власний медійний продукт (мультфільм, відеоролик тощо) та

/або письмові творчі роботи різних жанрів за мотивами прочитаного; відтворює окремі художні засоби із вивчених творів для втілення власних творчих намірів

змалювання фантастичного. Казкові мотиви у сучасному сюжеті.

ТЛ: Жанри гумористичних творів: гумористична повість.

МК: образотворче мистецтво ілюстрації до повісті І. Андрусяка «28 днів із життя Бурундука» (художниця- ілюстраторка – Ганна Осадко).

 

ПЧ.   Павло   Глазовий          «Кухлик»

«Найважча роль». Борис Комар «Диваки».

Олег Чорногуз «Веселі поради», «Як вибирати ім’я».

 

Література рідного краю

Уважно слухає художні твори літератури          рідного краю; інформацію про життя та творчість їх авторів;

унаочнює та візуалізує почуте повідомлення (самостійно або з допомогою         вчителя), використовуючи різні засоби (схеми, таблиці, тощо) для відтворення змісту, структурування навчальної інформації;

розповідає про власний емоційний стан під час ознайомлення з

Художні твори літератури рідного краю (за вибором учителя). Ознайомлення із доступними для сприйняття й спорідненими тематично із вивченими в ІІ семестрі літературними творами письменників- земляків.

Виразне читання художніх творів літератури рідного краю (уголос ланцюжком, в особах, напам’ять тощо).

Переказ (близько до тексту, стисло, вибірково, від імені одного з персонажів тощо).

Бесіда за запитаннями.

Аналітико-синтетична робота над текстом художніх творів літератури рідного краю: визначення теми, основної думки, елементів композиції і сюжету.

Робота з цитатним матеріалом. Створення графічних і візуальних


творами;

 

засобів   передачі  інформації               художніх

читає    виразно    художні              твори

творів     (перебіг     подій,               розрізнення

рідного    краю,    зокрема                 лірику

персонажів, установлення зв’язків між

напам’ять;

ними тощо), зокрема й із використанням

характеризує         порушені в

комп’ютерних програм.

літературних творах проблеми;

Створення    власного                     медіатексту            на

формулює тему та основну думку

основі    прочитаних    художніх творів

творів;

літератури рідного краю.

формулює висновки відповідно до

Рольова  гра  «Напиши  листа                (зокрема

поставленого   завдання   на                         основі

електронного) письменнику-земляку».

аналізу літератури рідного краю;

Самостійний    добір    художніх творів

обирає          для                      самостійного

літератури  рідного  краю  у                    домашній,

ознайомлення     твори                            літератури

шкільній, міській (сільській) бібліотеках

рідного краю і наводить аргументи

і на рекомендованих учителем (та під

щодо свого вибору;

його керівництвом) інтернет-сайтах.

ефективно                          використовує

Робота в творчих групах «Цього

інформаційні   ресурси                         (бібліотеки,

письменника рідного краю я знаю, бо

сайти     тощо)     для              задоволення

читав/читала його твори».

власних      читацьких                   потреб           і

Редагування сторінки у Вікіпедії про

розширення       кола                           читацьких

письменника/письменницю-

інтересів;

земляка/землячку.

створює за мотивами прочитаного

 

власний медійний продукт і творчі

 

роботи різних жанрів;

 

створює          невеликі                         типові

 

повідомлення      на                             спеціальних

 

(захищених) цифрових  сервісах і в

 

соціальних         мережах щодо

 


художньої       вартісності    творів літератури рідного краю дотримується    засад                         академічної доброчесності    під    час                        онлайн- взаємодії;

збагачує власне мовлення окремими засобами художньої виразності прочитаної художньої літератури письменників-земляків.

 

 

Найцікавіше з літературних новинок

Уважно   слухає                 інформацію     про

Із сучасної української літератури

Виразне     читання                  художніх                  творів

нові     художні     твори            сучасної

(твори     для     читачів-підлітків за

сучасної української літератури (уголос

української літератури;

вибором учителя та учнів).

ланцюжком, в особах, напам’ять).

використовує                                 елементи

МК: музичне мистецтво музика, що

Переказ   (близько   до                тексту,                стисло,

конспектування                           навчального

слухають                                  герої-ровесники

вибірково тощо).

матеріалу;

запропонованих художніх творів.

Креативне      оформлення конспектів

формулює запитання, щоб уточнити

 

навчального матеріалу.

розуміння     змісту                      літературних

 

Бесіда за запитаннями.

творів, почутої інформації про них;

 

Аналітико-синтетична                                 робота                                      над

читає     тексти     творів               сучасної

 

текстом     художніх                  творів                  сучасної

української   літератури                      (оглядово,

 

української літератури: визначення теми,

вибірково тощо);

 

основної думки, елементів композиції і

обирає          для                      самостійного

 

сюжету.

ознайомлення      твори                             сучасної

 

Самостійний    добір                         художніх творів

української  літератури  і                     наводить

 

сучасної     української                   літератури                   у

аргументи щодо свого вибору;

 

домашній, шкільній, міській (сільській)

описує свої літературні вподобання,

 

бібліотеках     і      на                 рекомендованих

наводячи приклади із прочитаних

 

учителем   (та   під   його                  керівництвом)


творів;

ефективно                             використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких

інтересів.

 

інтернет-сайтах.

Редагування сторінки у Вікіпедії про вивчені сучасні твори художньої літератури та їх авторів.

Проєктна     робота      «Створення      та

презентація лепбука на тему «Сучасні твори для дітей».

Узагальнення та систематизація вивченого за ІІ семестр

Розуміє та відтворює навчальний

Текстуально вивчені та самостійно

Виразне     читання                  художніх                  творів,

матеріал, зокрема й зміст художніх

прочитані                        художні                           твори.

зокрема й напам’ять.

творів, вивчених у ІІ семестрі;

Узагальнення за темами, що вивчались

Постановка                        проблемних                         запитань,

аргументовано зіставляє почуте із

упродовж семестру, їх систематизація.

пов’язаних   із                      вирішенням життєвих

життєвим досвідом;

ТЛ: Повторення вивчених протягом ІІ

ситуацій як авторів, так і героїв вивчених

обстоює    власну    позицію                  щодо

семестру                  теоретико-літературних

художніх творів.

проблем   порушених   у                 вивчених

понять.

Тестові    завдання   із                відкритими                та

художніх творах;

 

закритими відповідями із використанням

пояснює         теоретико-літературні

 

вебресурсів.

поняття,      здобуті      в                    процесі

 

Інтерпретація художніх творів у різних

опрацювання                               програмового

 

видах мистецтва.

матеріалу в ІІ семестрі;

 

Трактування                          теоретико-літературних

співвідносить      зміст                              вивчених

 

понять,     вивчених     у     ІІ семестрі,

художніх   творів   із                  історичним і

 

наведення прикладів.

культурним контекстом;

 

Укладання                рекомендаційних                      списків

формулює висновки відповідно до

 

улюблених прочитаних книг; проведення

поставленого   завдання   на                         основі

 

засідання    читацького                    клубу                    «Коло

аналізу вивчених художніх текстів;

 

книжки», «Книжка, що мене вразила»

описує свої літературні вподобання,

 

тощо.

наводячи приклади із прочитаних

 

 


творів;

ефективно                             використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких

інтересів.

 

 

Коментарі

Популярні публікації